Artiklar

Att planera för att bli gravid

51views

Före en graviditet

När du och din eventuella partner har bestämt er för att försöka skaffa barn är det första ni bör göra att sluta med preventivmedel. Om du har ätit p-piller eller tagit sprutor kan det ta lite tid innan din menstruationscykel åter blir normal. Dessutom är det viktigt för det kommande barnet att du har en hälsosam livsstil. Ät nyttigt och varierat. Om du är osäker på om du får i dig alla nödvändiga näringsämnen kan du till exempel gå till ett apotek eller en hälsokostbutik och prata med personalen. De kan ge dig råd om eventuella tillskott.

Det finns ingen anledning för dig som är vegetarian eller vegan att gå över till en blandad kost så länge som du är säker på att du får i dig alla näringsämnen. Däremot bör du som äter kött vara uppmärksam på att äta mycket frukt och grönt för att få i dig nyttiga vitaminer och mineraler. Till en hälsosam livsstil hör också motion, psykisk hälsa och vikt. Motion kan minska stressen, vilket är en viktig komponent om du vill öka chanserna att bli gravid.

Mindfulness, andnings- och avslappningsövningar är andra sätt för att komma ner i varv. Du som röker, använder droger eller alkohol bör sluta med detta när du försöker bli med barn. Dels kan alla dessa substanser försvåra för dig att bli gravid och de kan dessutom skada barnets normala utveckling när du väl blir gravid. Om du som kvinna har en manlig partner som du försöker skaffa barn med, påverkar också hans drog, rök- och alkoholkonsumtion chanserna för er att bli föräldrar. Kvaliteten på spermierna påverkas negativt av exempelvis cigaretter.

Håll koll på dina cykler

På menstruationens första dag påbörjar du en ny menscykel. Längden på cykeln skiljer sig åt från kvinna till kvinna. Själva blödningen brukar vanligtvis pågå mellan tre och sju dagar. Om du lider av menssmärtor är dessa oftast starkast under de första dagarna av blödningen. Det beror på alla hormoner i kroppen och gör att livmodern kan släppa ifrån sig slemhinnan som har byggts upp sedan din förra menstruation.

Hormonet FSH eller follikelstimulerande hormon bildas i hjärnans hypofys och är den största anledningen till att äggstockarna stimuleras till att producera mogna ägg. Ökningen av FSH gör att östrogenhalten blir högre vilket hjälper spermierna att enklare simma igenom och överleva i din kropp i flera dagar. När ägglossningen sker varierar från person till person men omkring 14 dagar in i menscykeln är ett riktvärde. En del kvinnor känner tydligt när de har ägglossning, andra känner ingenting alls. När ägget har lossnat rör det sig ut till livmodern. Ägget kan leva upp till ett dygn, i motsats till mannens spermier som kan överleva mellan tre och fem dygn. När spermien har befruktat ägget blir du gravid. Sker ingen befruktning visar sig detta i en blödning och nästa cykel påbörjas.

Trots all kunskap finns det fortfarande en hel del seglivade myter om graviditet och hur den sker. En är exempelvis att du kan bli gravid när som helst. Det stämmer alltså inte, du kan endast bli befruktad dagarna runt ägglossning. Eftersom alla kvinnor har blödning olika länge, varierar också längden på menscykeln och på när du har din ägglossning. Att en menscykel varar i 28 dagar och att ägglossningen sker på den 14:e dagen är bara generella riktlinjer. En annan seglivad myt är att du inte kan bli gravid under mensblödningen. Detta är en sanning med modifikation. Om du har en kort cykel men långa blödningar, kan en ny fertil period redan ha påbörjats trots att du har mens.

Öka chanserna att bli gravid

Livsmedelsverket rekommenderar alla kvinnor som försöker att bli med barn att ta ett tillskott i form av folsyra. Du bör påbörja behandlingen redan när du planerar din graviditet och fortsätta hela graviditeten igenom. Fram till fostrets vecka tolv minskar risken för ryggmärgsbråck hos barnet om du äter den rekommenderade mängden av folsyra. Efter fostrets vecka tolv har folat och folsyran ingen inverkan på just ryggmärgsbråck men ämnet behövs för barnets fortsatta utveckling samt för din egen blodbildning.

Folat och folsyra är båda varianter av samma ämne av ett B-vitamin. Brist kan också ge anemi, det vill säga blodbrist. Mat som är rik på folat är bland annat baljväxter som bönor, kikärter och linser. Gröna bladgrönsaker som spenat innehåller också hög halt av folat och även järn som också det är viktigt för blodet. Bär, olika kålsorter och fullkornsprodukter bör du också äta om du vill öka ditt folsyraintag. Om du är blandkostare är lever och leverprodukter bra källor men som gravid avråds du från att äta lever. När du har blivit gravid är rekommendationen 400 mikrogram folsyra per dag.

Alternativa behandlingar

De behandlingsformer som inte har stöd i västerländsk forskning kallas för alternativa behandlingar. Några exempel är reikihealing, kristallterapi och örter. De har ofta använts under flera tusen år och har en bred förankring i folk- och naturmedicinen. Så länge en metod inte kan skada dig eller ditt barn finns det ingen anledning att inte prova på dessa tekniker om du är intresserad. Var dock noga med att den som utför exempelvis akupunktur har en ordentlig utbildning och fina referenser.

Just akupunktur är en tusenårig lära som härstammar från Kina. Den svenska sjukvården använder en form av akupunktur som smärtlindring vid exempelvis förlossningar. Den formen har dock mycket lite att göra med den ursprungliga. Inom den kinesiska akupunkturen tror man att kroppen har energibanor, så kallade meridianer. När det finns blockeringar eller obalans i meridianerna kan problem uppstå. Genom att sätta nålar vid de banor som är blockerade frigörs energin och kan åter flöda fritt. Då försvinner eller minskar också svårigheterna. Detta är alltså inte bekräftat av skolmedicinen men väldigt många har uppgett att de blivit hjälpta.

Leave a Response