Hur ska man göra med egen mobiltelefon till barn?

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Vimla och Hallon.

Barnen blir stora snabbt och det dröjer ofta inte länge innan ett barn tycker att det är dags att få en egen mobiltelefon. Vad ska man då tänka på som förälder?

När barnens kompisar, eller kompisars storasyskon för den delen börjar att få egna telefoner dröjer det sannolikt inte länge innan frågan dyker upp hemma – ”När kan jag få en egen mobiltelefon pappa?” eller ”När får jag egen telefon mamma, alla andra har ju det!”.

Hur ska man då tänka egentligen som förälder, när bör barn få möjlighet till att få en egen mobiltelefon och hur gamla bör de vara? Ett enkelt svar är den ålder som är vanligast i Sverige. De allra flesta barn i Sverige får tillgång till en egen telefon någonstans mellan 8 till 9 års ålder. Givetvis finns det lite variationer men någonstans mellan 8 till 12 år så har de allra flesta barn en egen telefon i sin ägo.

Frågan för oss svenskar är numera inte längre frågan ”ska jag låta mitt barn ha en egen mobiltelefon?” utan snarare ”vilken telefon och vilket abonnemang eller kontantkort är bäst för barnen” och vad ska man då tänka på som förälder?

Vilken ålder bör ett barn ha för att få ha en egen mobiltelefon?

Alla barn mognar olika fort så det är inte helt lätt att ge en enkel rekommendation kring hur gammalt barnet ska vara för att få sin egen mobiltelefon. Just behovet av en egen telefon kan ju också skilja lite beroende på hur barnet bor, vad man gör på fritiden etc.

Vill man ändå som förälder få vägledning i hur andra familjer har det och vid vilken ålder barn i Sverige generellt får sin egen mobiltelefon så kan faktiskt den stora undersökningen Svenskarna och Internet från 2017 ge ett svar.

Den visar nämligen att 41% (dvs. mindre än hälften) av 8-åringarna i Sverige har tillgång till egen mobiltelefon, den visar också att mer än hälften, närmare 71% av barnen har tillgång till egen mobiltelefon då de är 9 år gamla. Så det enkla svaret (om man vill vara som alla andra) är att barn i Sverige i regel får tillgång till egen mobiltelefon då de är mellan 8 och 9 år gamla.

En mobiltelefon innebär en extra trygghet

En mobiltelefon ger dock oavsett barnets ålder en trygghet och extra säkerhet om det skulle hända något. Oavsett om det gäller en så enkel sak som att man har missat sin buss eller skolskjuts eller att kunna meddela sina föräldrar eller andra anhöriga om en mer akut situation har inträffat.

Dessutom ger en modern mobiltelefon med GPS-funktion också en bra möjlighet för tex. föräldrar att enkelt kunna kolla var ens barn håller hus om de tex. inte skulle svara då man ringer eller om man helt enkelt undrar var de är. Att man som förälder kan hålla koll på sina barn med en form av spårningsfunktion är dock något som man bör upplysa barnen om så de inte känner sig lurade.

För de allra minsta barnen så kan en GPS-klocka eller armbandsmobil (som ofta också fungerar som enklare mobiltelefon) vara ett bra alternativ, då får man tryggheten som det innebär att man kan spåra barnet och få kontakt med det utan risken att barnet ska tillbringa all sin tillgängliga tid framför en mobiltelefonskärm, en klockas skärm är ofta lite för begränsad för att barnet ska vilja tillbringa flera timmar framför den, läs mer om hur du hittar bästa GPS-klockan till ditt barn.

Abonnemang eller kontantkort till barn?

Om man har bestämt att det är dags att ens barn ska få en egen mobil (oavsett om det är en bättre begagnad eller en helt ny) så behöver man som förälder ta ställning till hur man ska göra med användandet av telefonen, ska barnen ha ett kontantkort eller ett abonnemang?

Kontantkort har den inbyggda säkerheten att barnet inte kan använda mer pengar än vad som finns på kortet och riskerar då inte att chocka sina föräldrar med en ordentlig räkning vid månadens slut, nackdelen är dock att pengarna på kontantkortet skulle kunna vara slut just i den situation som barnet behöver använda telefonen som mest, t.ex. vid en nödsituation.

Att mobiltelefoner blir vanligare bland yngre barn har naturligtvis uppmärksammats av de flesta mobiloperatörer på den svenska marknaden och de erbjuder nu förutom kontantkort och abonnemang som mer riktar sig mot barn med inbyggda skydd för kostnadskontroll, bl.a. Hallon (som använder 3's mobilnät) och Vimla (som använder sig av Telenors mobilnät).

Både operatören Hallon och Vimla erbjuder flera olika alternativ – både abonnemang och kontantkort som kostar under 100 kr/mån och som samtidigt kan erbjuda fria samtal och fria SMS.

Många abonnemang erbjuder också fria samtal (dock ej betalsamtal) och SMS för en låg månadskostnad. Dessa abonnemang ger på så sätt samma trygghet som kontantkort när det gäller att skydda sig mot oväntade kostnader för spontanköp av extra surf, mystiska betaltjänster eller dyra utlandssamtal. Samtidigt ger de ändå möjlighet att barnen kan kontakta föräldrar eller anhöriga när det skulle behövas som allra mest.

De större operatörerna brukar också erbjuda en typ av familjeabonnemang som kan vara ett alternativ om alla i familjen har samma operatör.

Kan man begränsa hur mycket tid barnet tillbringar med sin telefon?

Självklart kan man sätta regler för hur telefonen får användas, t.ex. bara för att ringa eller messa hem men sannolikt är det få barn som skulle följa dessa regler slaviskt då man är hos en kompis och har tråkigt och mobilspelen lockar. Men som tur är så finns det andra alternativ för att kunna begränsa användningen.

För de allra flesta smarta mobiltelefoner finns idag nämligen möjlighet att begränsa användningen, antingen genom en begränsning av vilken tid som telefonens funktioner ska vara tillgängliga, total användningstid eller möjligheten att sätta begränsningar på vilka applikationer som får användas. Alla dessa typer av begränsningar kan ofta också kombineras.

På iOS och iPhones så heter denna typ av begränsningar Skärmtid och inställningar för detta hittas under Inställningar / Skärmtid. Här kan man t.ex. som förälder begränsa så att barnet enbart kan använda möjligheten att ringa eller messa under dagtid. På så sätt så möjliggör man att barnet alltid kan kontakta en förälder men samtidigt så begränsar man möjligheten för att barnet ska kunna sitta och spela spel i timmar.

Vilken typ av mobiltelefon ska barn ha?

Det allra enklaste är nog att köpa en enklare form av telefon till barnet, antingen en enklare modell eller en begagnad telefon från tex Blocket eeler Tradera. Ett alternativ är ju också att låta barnet ärva en tidigare använd telefon från sina föräldrar eller äldre syskon.

De allra senaste telefonerna från tex. Samsung eller Apple är inte direkt billiga och barn har lätt en tendens att förringa vad en telefon faktiskt kostar och risken att telefonen slarvas bort eller tappas och går sönder är sannolikt ganska stor.

Dessa typer av nya telefoner är också ofta väldigt stöldbegärliga och mindre barn bör nog inte gå runt själva på skola eller fritids med en telefon som kostar upp mot 10 000 kr.

Tvåbarnspappa med stort prylintresse, internet- och tekniknörd som arbetar inom IT.